Budowanie skutecznych zespołów to nie lada wyzwanie. Aby odnieść sukces, menedżerowie muszą wziąć pod uwagę wiele czynników, wśród których jednym z najważniejszych jest skuteczna komunikacja zespołowa. Jak ją tworzyć? Jak zmieniać nawyki komunikacyjne w firmie za pomocą narzędzi biznesowych? Wyjaśniamy.

Od czego zacząć?

Zrozumienie komunikacji zespołowej musimy rozpocząć od zebrania kluczowych danych. Pozornie wydaje się trudne, bo jakość rozmów między pracownikami nie jest mierzalna. Możemy natomiast pojąć, w jaki sposób pracownicy się porozumiewają między sobą. Jak się tego dowiedzieć? Rozwiązaniem w tej kwestii będzie badanie Extended DISC. To narzędzie biznesowe, stworzone z myślą o menedżerach, rekruterach i pracownikach HR, którzy chcą dowiedzieć się, jaki styl komunikacji panuje w danym zespole. Na czym polega to badanie? Wybrana osoba ma za zadanie wypełnić kwestionariusz on-line, który m. in. zawiera pytania dotyczące kwestii komunikacyjnych. Po jego ukończeniu system generuje raport ze szczegółową analizą w kontekście interpretacji typowych zachowań, a także informację na temat czynników motywujących i stresogennych. Warto przy tym pamiętać, że Extended DISC nie jest testem osobowości czy na inteligencję. Nie bada również wiedzy branżowej, sprawdza się zaś w przypadku pojedynczych osób, jak i całych zespołów.

Zobacz również: https://extended.tools/komunikacja-zespolowa-w-dobie-pandemii-wyzwania-i-rozwiazania/

4 style komunikacji wg Extended DISC

Wspomniana już wyżej analiza odpowiedzi badanego jest oparta na 4 podstawowych stylach ńzachowa, które zostały zaczerpnięte m.in. z prac Carla Gustava Junga. Mówimy więc o:

  1. D, czyli stylu Dominującym, który dotyczy takich cech jak inicjatywa, wymagania, rywalizacja. W kontekście komunikacji mówimy o dominacji (np. objawiającą się poprzez przerywanie rozmówcom), którą inne osoby mogą odebrać jako niegrzeczną.
  2. I, czyli stylu Towarzyskim. Otwartość i optymizm oraz zorientowanie na ludzi to kluczowe cechy tego stylu. W komunikacji osoba Towarzyska może mieć kłopoty z udzielaniem feedbacku, ponieważ chce być dobrze postrzeganą przez współpracowników.
  3. S, czyli stylu Wspierającym. W jego przypadku mówimy przede wszystkim o ostrożności, cierpliwości i skromności. Osoba z przewagą stylu wspierającego będzie dobrym słuchaczem, która jednak nieczęsto sama zabiera głos. Może się to również objawiać uległością względem propozycji innych.
  4. C, czyli stylu Dokładnym. Styl ten cechuje minimalizm w komunikacji. Osoby tego typu przestrzegają zasad i są świetnymi analitykami. Unikają komunikacji  natomiast komunikacji bezpośredniej (wolą pisać niż mówić), a także rzadziej walczą o swoje racje.

Dzięki rozpoznaniu komunikacji zespołowej przez Extended DISC osoba odpowiedzialna może się dowiedzieć, iż np. w grupie jest przewaga osób Dominujących, które często sobie przerywają i rywalizują między sobą. Może to mieć pozytywny wpływ (np. w dziale sprzedaży czy w branży kreatywnej), ale w niektórych przypadkach może doprowadzić do forsowania niesprawdzonych pomysłów. W innych sytuacjach przewaga osób Dokładnych czy Wspierających może sprawić, że komunikacja będzie niedostateczna, a wprowadzanie nowych pomysłów powolne i pełne wątpliwości. Bez względu na diagnozę, w extended.tools pomagamy firmom zrozumieć, jak wykorzystać badanie Extended DISC na rzecz firmy i komunikacji zespołowej. Istnieje szereg rozwiązań, które mogą pomóc w jej usprawnieniu – np. rekrutacje, roszady wewnętrzne czy specjalistyczne szkolenia.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here