Przemysł 4.0 i związany z nim internet rzeczy wywiera duże wrażenie zarówno na producentach maszyn jak i użytkownikach końcowych. Połączenie produkcji ze światem cyfrowym powoduje, że automatyzacja wielu zakładów przemysłowych staje się bardziej elastyczna, zwiększa się efektywność energetyczną oraz zostają scalane procesy logistyczne.

Industry 4.0 – zmiany w obszarze biznesowym oraz masowa personalizacja

Czwarta rewolucja przemysłowa jest transformacją całego biznesu. Wpływa ona w znaczny sposób na strategie oraz działalność operacyjną wielu przedsiębiorstw. Ponadto ma ona ogromny wpływ na relacje firm z klientami.

Tematyka inteligentnych przedsiębiorstw jest mocno związana z szeroko rozumianą koncepcją cyfrowej transformacji, która to dotyczy zmian w obszarze biznesowym oraz polega na wdrażaniu nowych procesów technologicznych. W wielu firmach wprowadza się znaczne zmiany strategiczne nie tylko na poziomie operacyjnym lecz także związane z relacjami występującymi pomiędzy producentami oraz klientami.

Najważniejszym powodem wprowadzania istotnych zmian w procesie produkcji są ciągle zmieniające się wymogi konsumentów. Są one nieodłącznie związane z personalizacją produktów. Współcześni odbiorcy coraz częściej poszukują produktów idealnie pasujących do ich indywidualnych potrzeb. Sytuacja taka zasadniczo zmienia nastawienie do produkcji z masowej, kiedy to klienci byli zdani tylko i wyłącznie na producenta oraz jego własną inicjatywę. Obecnie możliwe jest wytwarzanie produktów personalizowanych przy jednoczesnym zachowaniu niskich kosztów produkcji.

Industry 4.0 – zmiana modelu produkcji oraz zmiana łańcuchów tworzenia wartości

Znaczny rozwój sieci internetowej umożliwia bezpośredni kontakt z klientami, którzy to mogą nie tylko personalizować oferowane im wyroby, ale również zapewniać informacje zwrotne dotyczące swoich potrzeb. Sytuacja ta w znaczący sposób zmienia relacje na linii producent-konsument i w związku z tym wymaga wprowadzenia zmian w nowoczesnych przedsiębiorstwach.

Obecnie model tradycyjnego łańcucha tworzenia wartości wskutek transformacji cyfrowej uległ znacznym zmianom. Występuje integracja zachodząca w dwóch wymiarach:

– pionowym – dzięki dostępności danych o produkcji możliwe jest lepsze zintegrowanie ze sobą poszczególnych procesów w obrębie organizacji, począwszy od obszaru zakupowego, poprzez produkcję, a skończywszy na logistyce oraz i marketingu.
– poziomym – inteligentne systemy dostaw, śledzenie przepływu produktów i zarządzanie nimi umożliwiają znaczną optymalizację procesów logistyczno-produkcyjnych oraz zwiększanie jakości planowania.

Przemysł 4.0 a cykl życia produktów

Dzięki możliwości śledzenia produktów, digitalizacji produkcji oraz łańcuchom tworzenia wartości możliwe jest całościowe zarządzanie cyklem życia poszczególnych produktów.

Wdrażając nowoczesne systemy oraz metody analizy danych firmy produkcyjne mogą gromadzić ważne informacje o korzystaniu z produktów i usług i dzięki temu mogą je lepiej dostosowywać do potrzeb klientów.

Przemysł 4.0 w ujęciu technologicznym jes zbiorem wciąż rozwijających się technologii, które tworzą warstwę wyjściową dla nadchodzących przemian. Umożliwia on wdrażanie nowych metod wytwarzania oraz zarządzania produkcją oraz szeroko dostępnymi informacjami.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Trinitec

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here