Oczekiwania współczesnych konsumentów zmieniają się coraz szybciej. Aby za nimi nadążyć i dostosować do nich oferowane usługi, niezbędne jest wsparcie efektywnych metodyk i narzędzi. Jakiś czas temu cały świat usłyszał o Design Thinking. Dziś podobną popularnością cieszy się metodyka Service Design, która zresztą z myśleniem projektowym ma wiele wspólnego. Dlaczego projektowanie usług ma dziś tak duże znaczenie? I czy znajdzie ono zastosowanie w Twojej firmie? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

Historia Service Design

Wszystko zaczęło się w XVII wieku. To wtedy ekonomista Adam Smith przeciwstawił usługę produktowi, tworząc podział, który znamy do dziś.

Trzy stulecia później, w latach 50. XX wieku, gdy upowszechniła się masowa produkcja, coraz więcej uwagi zaczęto poświęcać zarządzaniu usługami (Service Management). 

Tak naprawdę projektowanie usług nie istniałoby jednak gdyby nie Internet. Upowszechnienie się sieci i konieczność integracji zasobów ludzkich z oprogramowaniem wymusiło nowoczesne myślenie o usługach.

Dwie pierwsze dekady XXI wieku zaowocowały powstaniem logiki usługowej. Według niej każda firma dostarcza usługi – dotyczy to również tych przedsiębiorstw, które zajmują się jedynie wytwarzaniem produktów.

Koniec ery produktu 

Jesteśmy więc świadkami końca ery produktu. Każda firma oferuje dziś usługi, które powinny być dostosowane do potrzeb jej klientów. 

Co ważne, klienci świetnie zdają sobie sprawę z faktu, że mają realny wpływ na kształt usług. 

Dzięki Service Design zmienia się także podejście do konkurencji. Firmy są dziś nastawione na integrację zasobów – rozumiejąc, że dzięki wymianie wiedzy są w stanie dostarczać lepsze rozwiązania swoim klientom.

Na czym polega projektowanie usług?

Service Design to metodyka umożliwiająca tworzenie nowych usług, a także optymalizację tych, które już istnieją. 

Innymi słowy, jest to zbiór zasad i narzędzi, które pomogą Ci dostosować oferowane przez Twoją firmę rozwiązania do potrzeb jej klientów, zwiększając tym samym efektywność całej organizacji. 

Kluczowe w całym procesie jest skupienie się na oczekiwaniach użytkowników, wykorzystanie podejścia Design Thinking oraz współtworzenie.

Czym zatem jest usługa?

Usługa to cały proces, jaki zachodzi między twórcą określonego dobra, a jego odbiorcą, który definiuje jej ostateczną wartość.

Pamiętaj, że najlepszą realizację usługi umożliwia koncentracja na potrzebach jej odbiorcy i działaj! Powodzenia!

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here