Czym jest podpis elektroniczny?

0
1711
podpis elektroniczny
Fot. Pexels.com

Masz dość czekania w kolejce do urzędu? Denerwujesz się ponieważ musisz jeździć po różnych częściach miasta, aby znaleźć się w odpowiednim wydziale czy departamencie? Podpis elektroniczny pozwoli Ci na rozprawienie się z tymi problemami raz na zawsze.

Przeczytaj też: http://www.synat.pl/podpis-elektroniczny-co-to-jest/

Podpis elektroniczny – charakterystyka

Podpis elektroniczny to nic innego jak metoda uwierzytelniania w systemie elektronicznym. Stosowany jest w różnych instytucjach, zwłaszcza państwowych. Pozwala na przesyłanie formularzy, wniosków, podań czy deklaracji.

Elektroniczny podpis przydaje się także podczas prowadzenia firmy. Przedsiębiorca ma możliwość:

  • podpisywania faktur elektronicznych,
  • składania ofert przetargowych,
  • podpisywania umów.

Najważniejszymi instytucjami i organami, w których przydaje się taki podpis to: ZUS, KRS, GIODO, CEIDG, a także sądy.

Podpis elektroniczny jest szczegółowo opisany i regulowany przez prawo krajowe jak i unijne, co dodatkowo wpływa na bezpieczeństwo tej metody.

Jeśli poszukujesz leasingu samochodu osobowego, warto sprawdzić dostępny kalkulator leasingowy.

Rodzaje podpisów elektronicznych

Obecnie istnieją trzy rodzaje podpisów elektronicznych. Każdy z nich odpowiada za potwierdzenie tożsamości. Jednak niektóre formy są bardziej bezpieczne przez co pozwalają na wykonywanie większej ilości akcji.

  • Podpis elektroniczny pozwala na zawieranie umów, które nie wymagają formy papierowej. Poza tym głównie służy do potwierdzania tożsamości.
  • Zaawansowany podpis elektroniczny pozwala na wypełnianie i wysyłanie dokumentów urzędowych jak deklaracje do ZUS. Nie uprawnia on jednak do zawierania umów biznesowych.
  • Kwalifikowany podpis elektroniczny jest respektowany na równi z czytelnym podpisem odręcznym. Z nim można wykonywać wszelkie operacje, które są możliwe online.

Podpis elektroniczny może okazać się niezwykle przydatny. Pozwala oszczędzić czas, a także wpływa na większą elastyczność. Składając dokumenty elektronicznie nie trzeba trzymać się sztywnych godzin pracy urzędu. Warto zastanowić się nad takim rozwiązaniem. To jaki rodzaj e-podpisu wybierzesz powinno zależeć głównie od tego do jakich celów będziesz go stosować.

Zobacz też: http://2strony.pl/czym-kazdy-moze-miec-kwalifikowany-podpis-elektroniczny/

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here