Eksport dóbr, zwłaszcza na masową skalę, może być prawdziwą rewolucją finansową i krokiem milowym w rozwoju przedsiębiorstwa. Wiążą się z tym regulacje prawne i pewne ograniczenia. Wyjście naprzeciw oczekiwaniom zagranicznego klienta jest także dużym wyzwaniem. Co warto wiedzieć przed rozpoczęciem ekspansji na rynki zagraniczne?

Wiele zależy od kraju eksportu

Efektywne funkcjonowanie przedsiębiorstwa na arenie handlu międzynarodowego jest także zależne od kierunku eksportu. Handel na terenie Europy jest o wiele prostszy i mniej kosztowny niż handel międzykontynentalny.

Na samym początku należy więc wykonać analizę rynku, sprawdzić gdzie jest największy popyt na dany produkt, przeanalizować ryzyko oraz potencjalny bilans zysków i strat.

Incoterms w XXI wieku

Incoterms, czyli zbiór regulacji dotyczących warunków wymiany handlowej pomiędzy importerem i eksporterem powstał z prozaicznego powodu – aby ograniczyć nieporozumienia na linii dostawca-odbiorca. W różnych krajach funkcjonują bowiem odmienne zasady dotyczące praktyk konsumenckich i handlu. 

Pierwsze wydanie Incoterms pojawiło się w 1936 roku, a jego autorem była Międzynarodowa Izba Handlowa z siedzibą w Paryżu. Od tamtej pory formuły były kilkukrotnie nowelizowane. Ostatnia nowelizacja miała miejsce w 2010 roku.

Planując handel międzynarodowy należy zwrócić szczególną uwagę na Incoterms, aby od samego początku być świadomym, jakie obowiązki spoczywają na dostawcy.

Zespół handlowców „do zadań specjalnych” 

W przypadku handlu międzynarodowego niezbędnym jest zatrudnienie odpowiednio wyszkolonych i kompetentnych handlowców, mających doświadczenie w sprzedaży międzynarodowej, poradzą sobie z wyzwaniami. Jeżeli wprowadzony zostanie jeszcze kompletny system CRM dla handlowców, działania sprzedażowe staną się efektywne.

Sukces zależy od produktu

Rozwój handlu międzynarodowego przełożył się na wysycenie wszelkimi dobrami rynku zbytu. Oznacza to, że aby produkt sprzedawał się dobrze, musi być innowacyjny lub sprzedawany w konkurencyjnej cenie. Dystrybucja produktów, których odpowiedniki mają silnie ugruntowaną pozycję, może być więc nieopłacalna. Podstawą do wejścia na arenę międzynarodową jest produkt inny od wszystkich – lepszej jakości, nowocześniejszy.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here