Masz stronę internetową lub prowadzisz e-commerce? Zastanawiasz się, jakie działania promocyjne przedsięwziąć, żeby zwiększyć zasięg? Zyskać nowych czytelników? Klientów? Słyszysz o SEO, ale nie wiesz, co należy przez niego rozumieć i co tak naprawdę obejmuje? Przeczytaj nasz poradnik, a wszystko to stanie się znacznie prostsze.

Czym jest SEO?

Skrót SEO pochodzi od angielskiego określenia „Search Engine Optimization”. Tak więc próbując zdefiniować to pojęcie należy uznać, że SEO jest optymalizacją stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. W praktyce oznacza to jednak działania pod konkretną wyszukiwarkę, a więc Google. Chodzi o to, by poprzez wiele przemyślanych strategii, witryna osiągnęła jak najwyższą pozycję w organicznych, a więc bezpłatnych wynikach wyszukiwania (tzw. SERP, czyli z angielskiego „Search Engine Result Page”). Dlaczego to takie istotne?

Zajęcie pierwszych miejsc na listach na określone frazy, a więc zapytania użytkowników, pozwala na zwiększenie liczby odwiedzin witryny, a więc zarówno na wzrost liczby wejść, popularności marki, ale często w efekcie również na zwiększenie dochodu ze sprzedaży usług lub produktów.

W Polsce działania w zakresie SEO obejmują przede wszystkim wprowadzanie poprawek na stronie. Pozycjonowanie strony to duży nacisk na jej najważniejsze części takie jak tytuł i opis strony, obrazki, linki wewnętrzne czy treść, która się na niej znajduje. Ponadto optymalizacja pod kątem SEO obejmuje edycję kodu witryny, najczęściej w celu zwiększenia jej znaczenia dla określonych słów kluczowych, ale również aby zlikwidować wszelkie przeszkody w indeksowaniu strony przez Google.

Jednak aby móc dokonać jakichkolwiek zmian, które polepszą widoczność witryny, konieczne jest przeprowadzenie jej audytu. Tylko w ten sposób można poznać jej słabe, ale i mocne strony. Taki audyt SEO sprawdzi, co poprawić na stronie internetowej, aby móc osiągnąć wyższe wyniki w wyszukiwarce. Działania, które pomagają polepszyć SERP-y, podzielić można na dwie grupy. Pierwsza to wszystkie czynności do wykonania na stronie, a druga – poza nią. Poniżej omówimy każdą z nich.

Co obejmuje SEO?

Działania SEO z reguły dzieli się na dwie grupy. Optymalizacja on-site, a więc działania na stronie, obejmują przede wszystkim te procesy, których celem jest poprawa elementów witryny w taki sposób, aby stała się atrakcyjna zarówno dla użytkowników, jak i robotów indeksujących wyszukiwarki.

Czynniki on-page, które mają tutaj największe znaczenie, to przede wszystkim kod strony. Należy zmodyfikować go tak, aby dostosować go do aktualnych wytycznych jakościowych wyszukiwarek. Istotne jest również rozwiązanie wszelkich problemów technologicznych, w tym np. poprawa prędkości ładowania witryny. Ogromne znaczenie dla SEO ma także optymalizacja całej architektury strony, a więc rozmieszczenia jej zawartości i odpowiedniego linkowania pomiędzy zasobami.

Działania on-site zaliczane do SEO to także właściwie opracowany content, a więc treść, jaka się znajduje na witrynie. Istotne są zarówno teksty, tworzone pod kątem SEO, jak i obrazki i pozostała zawartość strony, które muszą być odpowiednio atrakcyjne dla użytkownika, ale i zoptymalizowane pod wyszukiwarkę.

Szerszym pojęciem od SEO jest pozycjonowanie. Na lepsze pozycje w Google wpływa bowiem nie tylko optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki i content marketing, ale i wszelkie praktyki link building. Są to działania off-site. Polegają na pozyskiwaniu dla strony wartościowych linków z innych witryn. Oczywiście linki przychodzące muszą zostać zoptymalizowane. Należy zadbać zarówno o ich ilość, jak i jakość domen z których one pochodzą. Warto uwzględniać w linkowaniu różne profile linków, zachować proporcje między linkami dofollow i nofollow.

Czy warto postawić na SEO?

Wiele osób zastanowi się więc, czy faktycznie warto postawić na SEO. Czy pozycjonowanie i optymalizacja są niezbędne przy działalności w sieci? Oczywiście, że tak! Dzięki SEO możliwe jest pozyskiwanie ruchu bez konieczności posiadania dużego budżetu. Odpowiednie działania gwarantują obecność w wynikach wyszukiwania.

Warto jednak zaznaczyć, że o ile SEO może być składnikiem kampanii marketingu internetowego, to nie powinno być to działanie chwilowe. Pozycjonowanie stron musi być procesem ciągłym. Nie ma co z niego rezygnować, gdy osiągnie się satysfakcjonujące wyniki, gdyż aktywność konkurencji może ich szybko pozbawić.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here