Z reklamami spotykamy się wszędzie: przeglądając prasę, oglądając telewizję, a nawet idąc do pracy. Również w internecie nie mogło ich zabraknąć, są prawie na każdym portalu. W artykule wyjaśniamy co to jest reklama internetowa i jakie są jej formy.

Marketing internetowy ma się dobrze. Prawie każdy korzysta internetu, a coraz więcej robi za jego pośrednictwem zakupy. Twórcy internetowi starają się na każdym kroku wpływać na nasze decyzje zakupowe. Niektóre metody wydają się toporne, z innych nawet nie zdajemy sobie sprawy. Internet daje możliwości, jakich nie dają tradycyjne formy marketingu. Reklama jest tutaj bezpośrednio powiązana ze sprzedażą. Dzięki temu twórcy internetowi mogą zarabiać na sprzedawaniu różnych rzeczy przez ich strony.

Przez lata rozwinęły się różne formy reklamy

Najprostsza forma to banery, czyli grafiki reklamujące różne produkty, zwykle będące linkiem do sklepu. Banery najczęściej wykonuje się w technologii Adobe Flash, najprostszy baner to po prostu plik o rozszerzeniu JPEG. Celem baneru jest przyciągnięcie wzroku widza. Aby to osiągnąć, często stosuje się animacje, chwytliwe hasła. Baner nie powinien być jednak ciężki, aby mógł się szybko wyświetlić. Bardzo denerwującą formą reklamy są tak zwane pop-upy, czyli wyskakujące okienka. Są nachalne i odstraszają klientów, więc coraz mniej twórców się na nie decyduje.

reklama internetowa

Gigantyczne możliwości reklamowania produktów istnieją w mediach społecznościowych. Każdy z popularnych serwisów ma wewnętrzny system obsługujący reklamy, istnieją więc Facebook Ads czy Twitter Ads. W mediach społecznościowych mamy możliwość targetowania komunikatów. Oznacza to, że przy kupowaniu reklamy, możemy określić komu powinny się one wyświetlić. Młodzi ludzie częściej kupują nowe smartfony, a seniorzy częściej potrzebują leków i suplementów.

W ostatnich latach rozwinął się też content marketing. Jest niezwykle skuteczny i pozwala na dotarcie do zaangażowanych odbiorców. Często pojawia się na blogach w postaci artykułów sponsorowanych. Autor opisuje produkt, testuje, sprawdza jakie ma zalety i wady. W ten nietypowy sposób klienci dowiadują się o nowych produktach, zauważają jego pozytywne cechy i często decydują się na zakup. Należy podkreślić, że część internautów nie potrafi odróżnić artykułów sponsorowanych od zwykłych wpisów. Artykuły sponsorowane nie są obiektywne, należy do nich podchodzić krytycznie.

Reklamy mogą być też wysyłane przez pocztę

Email marketing ciągle się rozwija, jego zadaniem jest budowanie lojalności konsumenckiej i tworzenie relacji z odbiorcami. Na tej zasadzie działają newslettery firmowe. Aby móc wysyłać emaile, forma musi najpierw zgromadzić adresy. Często zachęca więc dodatkowymi zniżkami, programami lojalnościowymi czy promocjami do wpisywania się na listę odbiorców. Lista emaili musi zostać zebrana zgodnie z prawem, właściciel emaila musi wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości.

Reklamą są też strony rezultatów wyszukiwarki. Rozważmy wyszukiwarkę Google. Mamy tutaj dwa rodzaje reklamy SEO, która jest darmowa i AdWords – wersja płatna. Aby nasz artykuł pojawił się wyszukiwarce, musimy go odpowiednio napisać i wypozycjonować. Autor powinien umiejętnie wpleść słowa kluczowe i na tyle zainteresować odwiedzającego, aby ten przeczytał go do końca. Artykuł, który zaciekawił internautów, będzie się wyświetlał wyżej na liście. Jeśli zależy nam na szybkim znalezieniu się na czele listy wyszukań, możemy zapłacić Google.

co to jest reklama internetowa

Wtedy nasz link zostanie wyświetlony jako pierwszy. AdWords to potężne narzędzie, generujące corocznie ogromne zyski (nawet pomimo coraz szerszego stosowania blokerów reklam). Wyświetlanie reklam nie ogranicza się tylko do przeglądarki Google. Pojawiają się one także w całej sieci reklamowej tej firmy. Składają się na nie miliony stron na całym świecie. Osoba, która płaci za reklamę ma, kontrolę nad frazami, co dodatkowo zwiększa skuteczność tej formy reklamy. Dzięki temu reklamy, które zobaczymy, będą zgodne z naszymi zainteresowaniami.

Jak zostało przedstawione w artykule, istnieje wiele form reklamy internetowej. Cechą wspólną marketingu internetowego jest jego mierzalność. Można jasno określić ile razy użytkownicy klikali w reklamę i ile razy dokonali zakupu. Na tej podstawie zarabiają właściciele stron internetowych. W dalszym ciągu są popularne linki sponsorowane i banery, ale rozwinęły się też inne formy reklamy. W ostatnich latach zaobserwowaliśmy rozwój content marketingu. Coraz więcej artykułów sponsorowanych pisanych przez blogerów i influencerów.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here